Du er her: 
torsdag12mar2020

Foredrag: Bereshit - i begyndelsen

torsdag12mar2020 kl. 14:30 - 16:30

3. foredrag om myterne og deres betydning.

BERESHIT – I BEGYNDELSEN
Jair Melchior, overrabbiner for Det Jødiske Samfund i Danmark

1. Mosebog, også kaldet ’Genesis’ på græsk (Γένεσις) og ’Bereshit’ på hebræisk ( בראשית), er den første bog både i jødernes og de kristnes bibel, i Tanakah og Det gamle Testamente.

Foredraget vil belyse nogle af de spændende historier i 1. Mosebog og se nærmere på de jødiske interpretationer af dem. Hvad er Toraens formål med disse historier? Og hvad er anliggendet i rabbinernes mange fortolkninger?

Trinitatis Sognehus. Fri entré. I samarbejde med Domkirken.

Om foredragsrækken
De gamle religiøse myter har ikke sluppet deres tag i os endnu. Man møder dem i nye skikkelser i fantasy-litteraturens fremtidsscenerier, som er fyldt med mytologiske forestillinger om skabelse og undergang. Vi kan stadig uden videre referere til myterne i Det gamle Testamente: Skabelsen på syv dage, Adam og Eva i Paradisets have, syndefaldet, Noahs ark, Kain og Abel, Babelstårnet – også selv om fortroligheden med andre dele af Bibelen er for nedadgående. Dertil kommer, at der er i vores tid kan iagttages en påfaldende interesse for andre mytologier, den græske og ikke mindst den nordiske mytologi. Ligesom der har været stor bevågenhed omkring nyoversættelsen af det babyloniske epos Gilgamesh. 

Vi vil i dette forårs foredrag vende blikket tilbage til de store religiøse myter og se på deres betydning i kristendom, jødedom og islam. Vi også lade oversætterne af Gilgamesh præsentere det firetusind år gamle mytiske digt. Vi vil udpege temaer og tanker, som myterne er fælles om (f.eks. skabelse og undergang, menneskets fundamentale livsvilkår, forholdet mellem menneske og Gud, kampen mellem godt og ondt), men også se på de forskelle i tilværelsesopfattelse og menneskesyn, der udtrykkes i religionernes myter. Endelig vil vi gerne spørge: Hvad vil myterne os i dag? Har de et budskab at bringe i en tid præget af eksistentiel usikkerhed og fremtidsangst?